Thursday 7 March 2013

1Bahasa , 1Malaysia....

Entri kali ini saya akan berkongsi dengan warga blog sekalian tentang ragam bahasa yang digunakan oleh masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum. Kenapa saya memilih tajuk entri saya begini? Semuanya bermula dengan pengalaman saya pada hari Sabtu tanggal 9 Mac 2013 di mana saya menghadiri kursus kurikulum pemandu di salah sebuah institut memandu di Tanjung Malim. Institut memandu tersebut kemungkinan pemiliknya adalah orang India kerana kebanyakkan pekerjanya adalah kaum India termasuk penceramah yang mengendalikan kursus pada hari tersebut.
           Dalam kursus tersebut, saya menyangkakan bahawa saya mungkin tidak akan memahami bahasa Melayu yang akan digunakan oleh penceramah India tersebut kerana kebanyakkan orang India yang saya kenali sangat pelat berbahasa Melayu. Bermulalah berlegar di fikiran saya, bagaimana saya hendak memahami kursus ini jika saya tidak memahami bahasa penceramah tersebut. Tambahan, pemilik institut memandu tersebut orang India, lagilah dia tidak menitikberatkan penggunaan bahasa Melayu yang betul.
          Ketika penceramah tersebut memulakan bicara, saya sudah menunggu dengan persepsi negatif bahawa mesti bahasa yang digunakannya sangat pelat. Jangkaan saya meleset sama sekali apabila penceramah tersebut lancar menuturkan bahasa Melayu dan tidak saya nafikan beliau sedikit pelat juga tetapi tidaklah seteruk yang saya jangkakan. Sepanjang kursus berlangsung, saya mampu memahami kursus dengan baik kerana penceramah India tersebut memberikan penerangan dengan penggunaan bahasa Melayu yang memuaskan.
           Pengajaran yang saya dapati pada hari tersebut adalah jangan menilai seseorang sebelum anda mengenalinya bak kata pepatah “tak kenal,maka tak cinta” dan saya berbangga menyatakan bahawa masyarakat Malaysia yang bukan berbangsa Melayu juga pandai berbahasa Melayu dengan baik. Bahasa merupakan wadah penyatuan rakyat Malaysia yang sangat penting kerana kita terdiri daripada masyarakat majmuk dan penting untuk kita memahami budaya masing-masing melalui interaksi sosial yang dijalinkan dengan aktiviti berkomunikasi. Akhir kata, saya bangga menjadi rakyat Malaysia dan berharap semoga negara kita sentiasa di bawah lembayung rahmat Tuhan agar generasi akan datang mampu mengecapi perpaduan yang ada pada hari ini malah dengan harapan negara akan menjadi yang lebih baik dari sebelumnya. Salam 1Malaysia semua.

No comments:

Post a Comment