Wednesday 6 March 2013

Penggunaan Bahasa Biarlah Betul...

Seringkali kita mendengar atau membaca ungkapan ini ‘Memartabatkan Bahasa Melayu’ tetapi sejauh manakah pengertian kita terhadap perkara ini? Sejak abad ke-7 Masihi, bahasa Melayu telah menjadi bahasa kerajaan, bahasa perdagangan dan lingua franca bagi rantau Kepulauan Melayu di bawah kerajaan Sriwijaya. Pada zaman kesultanan Melayu pula, sekitar abad ke-13 hingga abad ke-19, bahasa Melayu menjadi puncak sebagai bahasa tamadun Melayu. Ini menunjukkan bukti bahawa pada zaman tersebut, penggunaan bahasa Melayu sangat meluas dan memang dimartabatkan. Jika tidak, masakan kerajaan Melaka pada waktu itu mampu mencipta sejarah sebagai sebuah pelabuhan entrepot yang maju meskipun menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perdagangan mereka.
           Lain pula pada zaman sekarang, bahasa Melayu memang menjadi bahasa rasmi negara tetapi sejauh mana penggunaan bahasa Melayu digunakan dalam hal-hal perniagaan? Saya yakin, syarikat-syarikat korporat yang gah berdiri pada hari ini lebih banyak menggunakan bahasa Inggeris dalam urusan syarikat berbanding bahasa Melayu. Kita lihat skop yang lebih kecil pula, dalam media massa kita pada hari ini, adakah bahasa Melayu itu digunakan dengan sebaik-baiknya? Sedih saya nyatakan, apabila akhbar-akhbar tempatan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai wadah penyampaian berita tidak menekankan sistem penggunaan bahasa Melayu dengan sebetulnya. Kita lihat sajalah contoh iklan ini sungguh menyedihkan bila penggunaan bahasa Melayu seakan-akan tidak mempunyai sistem tatabahasa yang tersendiri.
Sepatutnya iklan tersebut menitikberatkan sistem tatabahasa yang betul agar masyarakat yang membaca boleh menggunakan contoh penggunaan ayat yang betul dalam kehidupan mereka. Kita sendiri sedia maklum masyarakat Malaysia adalah terdiri daripada masyarakat majmuk dan amat penting untuk kita menyemai pengetahuan penggunaan bahasa Melayu yang betul agar negara kita beridentiti kerana bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara. Jika seperti iklan ini, mungkin golongan yang menyedari kesalahan tatabahasa yang digunakan adalah golongan akademik ataupun kaum Melayu sahaja, bagaimana pula halnya dengan kaum India, kaum Cina dan kaum-kaum lain yang mungkin kurang ilmunya dalam berbahasa Melayu.
Jadi, pada saya eloklah kiranya, orang yang berkuasa dan memegang jawatan dalam hal-hal yang melibatkan pendedahan kepada orang ramai seperti media massa memberi penekanan kepada penggunaan bahasa Melayu itu sendiri. Bahasa menunjukkan bangsa, jika kita tidak menjaga keaslian bahasa kita, lama-kelamaan bahasa Melayu boleh pupus ditelan kemodenan. Lebih-lebih lagi, zaman sekarang banyak menggunakan teknologi yang kebanyakkan arahan dalam penciptaan teknologi tersebut dalam bahasa Inggeris. Tepuk dada, tanya hati.
Batu delima bersalut suasa,
Cantik warna memikat hati,
Bahasa itu intipati bangsa,
Perlu dicakna, dijiwa, dihayati.
(sumber : http://ctnurza.blogspot.com/2013/02/pertandingan-pantun-bahasa-jiwa-bangsa.html)

2 comments:

  1. Terima kasih sudi melawat blog saya..:)

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum..coretan anda amat menarik..ini adalah realiti mentaliti masyarak kita sekarang yang mengambil enteng tentang penggunaan bahasa melayu..terutama sekali di dalam medan media alternatif..

    ReplyDelete