Tuesday 5 March 2013

Bahasa yang Baik Nadi Bangsa Berbudi...


Salam sejahtera pembuka bicara kepada warga blog sekalian. Semoga semuanya dalam keadaan sihat-sihat belaka. Pada entri kali ini saya akan berkongsi satu cerita yang saya rasa sesuai untuk menggambarkan penggunaan bahasa dalam masyarakat kita. Perkara ini berlaku ketika saya dan rakan-rakan berkunjung ke Karnival yang dianjurkan oleh jawatankuasa kolej kediaman pelajar Upsi. Ketika itu, banyak gerai-gerai didirikan dan satu kemestian gerai-gerai menjual menjual makanan yang paling banyak dikunjungi kerana para pelajar ketika itu kebanyakan baru habis kuliah sesi petang. Begitu jugalah kisahnya kami sekawan, berkunjung ke karnival tersebut untuk mencari makanan sebagai santapan makan malam nanti.
          Saya mengajak rakan ke salah sebuah gerai makanan untuk melihat-lihat makanan yang mungkin berkenan di hati. Hendak dipendekkan cerita, pengerai yang menjual makanan tersebut menyambut kehadiran kami dengan senyuman dan menanyakan makanan apa yang kami inginkan membahasakan diri dengan panggilan ‘kakak’. Saya suka dengan cara pengerai ini melayan pelanggan kerana cukup peramah dan bahasa yang digunakan cukup baik. Saya dan rakan sempat berbual ringkas dengan pengerai tersebut dan kadangkala diselang-selikan dengan perkara yang mencuit hati membuatkan masing-masing ketawa termasuk pelanggan lain yang masih menunggu giliran mereka membeli makanan di situ. Setelah selesai membayar makanan yang saya beli, rakan saya mengajak untuk ke salah satu lagi gerai lain untuk membeli makanan lain.
          Kali ini situasi yang kami alami sangat berbeza dengan situasi di kedai ‘kakak’ yang pertama tadi. Pengerai kali ini melayan kami acuh tak acuh dan ketika kami bertanya harga makanan tersebut, dia hanya menjawab ‘nak berapa!’ membuatkan hati kami jengkel dengan perangai pengerai tersebut. Apalah salah kiranya dia melayan dan menjawab soalan yang kami ajukan dengan ramah seperti ‘kakak’ yang pertama tadi. Jika layanan yang diberikan baik, orang hendak membeli pun suka. Bukankah sudah ditayangkan di televisyen dan dipasang di corong-corong radio bahawa ‘budi bahasa, budaya kita’. Apalah tanggapan orang luar tentang budi bahasa kita jika yang hendak membeli nanti pelajar antarabangsa yang memang belajar di UPSI. Pengerai ini hendak ditanya pun endah tak endah dan langsung tidak menguntum senyum. Sungguh mengecewakan walhal peniaga seharusnya mempunyai keramahan yang menjadi senjata kepada pintu rezeki mereka.
          Dengan itu, wahai pembaca blog sekalian, biarpun di mana kita berada, siapa pun diri kita, hendaklah kita sentiasa berbudi bahasa dan menguntum senyuman selalu kerana berlaku baik itu menunjukkan kebaikan hati kita. Semoga pembaca sekalian mendapat iktibar dari entri saya kali ini. Salam 1Malaysia semua.

No comments:

Post a Comment