Monday 4 March 2013

Budaya kurang membaca...


Salam sejahtera warga blog sekalian. Semoga sentiasa sihat hendaknya. Coretan saya kali ini mengenai budaya kurang membaca masyarakat kita. Kenapa saya memilih tajuk ini dan apa kaitannya dengan isu bahasa dalam masyarakat kita? Marilah kita sama-sama renungkan bersama. Idea ini timbul ketika saya berada di dalam bilik kuliah pagi tadi dan pada ketika itu pensyarah saya Dr. Dahlia Janan sedang memberikan tutorial berkaitan kursus Keterampilan Membaca. Ya, memang tidak dinafikan lagi, masyarakat kita sangat kurang budaya membaca lantaran kehidupan moden yang semakin sibuk dengan hal-hal lain yang dikatakan lebih penting dan menguntungkan untuk dilakukan. Tedetik di hati saya, semakin kurang kita membaca, semakin kurang berkembanglah ilmu yang kita ada. Begitu juga bahasa, semakin kita belajar untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kita, semakin elok dan bergunalah setiap tutur bicara kita. Jika tidak masakan lahir istilah 'lidah pendeta'. Orang yang digelar pendeta adalah orang yang memiliki pengetahuan dan setiap katanya adalah ilmu. Oleh itu pembaca sekalian, salah satu medium meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu adalah melalui aktiviti membaca. Orang yang banyak membaca akan secara sendirinya mempunyai penguasaan bahasa yang bagus dan mempunyai pengetahuan yang banyak.
          Malangnya, budaya membaca dalam kalangan masyarakat kita semakin terhakis. Cuba kita renungkan, seorang pelajar yang membaca buku mampu menjawab soalan peperiksaan dengan baik berbanding pelajar yang tidak membaca buku. Apa rasionalnya saya memberikan situasi seperti ini? Mudah sahaja, seseorang yang rajin membaca akan berjaya menjawab soalan peperiksaan dengan baik dan seseorang yang rajin membaca secara praktiknya, akan sentiasa mengucapkan sesuatu yang bagus kerana sudah terbiasa dengan struktur bahasa yang baik dan berilmiah. Begitu jugalah dengan bahasa Melayu kita, pupuklah minat membaca menggunakan bahan bacaan dalam Bahasa Melayu untuk kita meningkatkan penguasaan bahasa kita sekaligus menyemai semangat cintakan bahasa ibunda. Khazanah bahasa seperti pantun, seloka, gurindam, syair, sajak dan sebagainya mampu kita pertahankan jika masyarakat kita suka membaca kerana semuanya akan diketahui dan dipelajari melalui aktiviti membaca tersebut. Bahasa Melayu sangat indah dan suka saya nyatakan masyarakat Melayu dahulu sangat bijak menyalurkan nasihat dan pedoman melalui penggunaan bahasa seharian mereka. Contohnya dalam petikan pantun di bawah;

Apabila perut sudah kenyang,
Syukuri nikmat diberikan Tuhan,
Apabila takut difitnah orang,
Amal ibadat jangan dilupakan.
(sumber:http://www.pantun.co/search/label/pantun%20nasihat)

           Tengoklah, masyarakat dahulu sangat bijak menyusun kata dengan menghasilkan pantun-pantun yang indah dan berunsur nasihat seperti contoh di atas. Bahasanya yang sedap didengar, tidak menyinggung perasan dan mempunyai nasihat yang sangat dalam (saya yakin pembaca mampu tafsirkan). Kenapa kita masyarakat hari ini tidak mampu untuk mengikut langkah orang-orang dahulu dalam mengungkapkan bicara agar kuranglah yang tersinggung dan kurang jugalah yang bersengketa. Bak kata pepatah "kerana mulut badan binasa" mengingatkan kita agar menjaga setiap tutur bicara. Jadi, akhir coretan ini, ayuhlah kita bersama-sama menyemai sikap suka membaca dalam diri dan merungkai serta mengikut setiap baiknya khazanah Bahasa Melayu kita agar kita akan sentiasa dikenali sebagai bangsa yang mempunyai identiti yang tinggi.Bahasa menunjukkan bangsa.

No comments:

Post a Comment