Friday 8 March 2013

Indah Budi kerana Bahasa...

Entri kali ini saya akan berkongsi pengalaman saya ketika mengikuti program sukarelawan ke Pantai Remis, Perak untuk melakukan baktisiswa kepada mangsa banjir. Kami bertolak dari UPSI sekitar jam 8.30pagi dan perjalanan ke kawasan kampung yang dilanda banjir tersebut adalah selama 3jam dari Tanjung Malim. Ketibaan kami disambut dengan baik oleh penduduk kampung dan mereka menyambut huluran tangan kami untuk bersalam dengan mulut tidak berhenti-henti menyapa dengan keramahan walaupun belum sampai sepuluh minit berada di situ. Ketika pertama kali saya mendengar bahasa daerah atau loghat yang mereka gunakan saya merasakan diri seolah-olah berada di negeri Kedah kerana masyarakat di situ menggunakan loghat utara. Ketika itu baru saya teringat bahawa loghat utara juga dituturkan oleh masyarakat di utara Perak. Kami mengadakan kerja amal bersama anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia(JPAM) untuk menjayakan aktiviti membantu membersihkan rumah-rumah penduduk kampung yang dilanda banjir.  

          Pengalaman yang menyeronokkan bagi saya apabila dapat membantu penduduk kampung dan berasa sedih juga melihat keadaan rumah mereka akibat banjir. Jika tidak dibersihkan dengan betul, mudah sahaja penyakit atau wabak menyerang. Barang-barang atau peralatan di dalam rumah basah dan keadaan luar rumah yang becak kerana banjir. Terdetik di hati saya, betapa kasihannya penduduk kampung ini kerana mereka menyatakan mereka sudah lali dengan kejadian banjir dan banyak peralatan rumah yang sudah dibuang akibat rosak teruk. Perkara ini sangat menyusahkan penduduk kampung dan sepatutnya mereka diberikan perhatian oleh orang-orang yang berkuasa untuk mencari penyelesaian kepada permasalahan ini.
          Ketika berkomunikasi dengan penduduk kampung, saya tidak mengalami masalah dari segi memahami loghat mereka kerana saya mempunyai ramai kawan yang menggunakan loghat utara dan mampu memahami bahasa yang mereka gunakan. Patutlah orang mengatakan bahawa menjadi seorang mahasiswa/i ini sangat banyak pengalaman yang mampu kita kaut dan setiapnya perlukan kemahuan, termasuklah dari segi bahasa. Tidak salah untuk kita belajar bahasa orang lain kerana mungkin suatu hari nanti kita mungkin akan bergaul dengan masyarakat tersebut lebih-lebih lagi dengan kerjaya sebagai pendidik, besar kemungkinan penempatan mengajar di tempat-tempat orang dan apabila kita sudah memahami bahasa mereka itu akan memudahkan urusan kita selain mampu bergaul mesra dengan masyarakat tersebut. Kesian saya mendengar luahan sebuah keluarga ini yang menyatakan mereka sekeluarga baru sahaja balik dari hospital Manjung kerana mengalami demam panas. Mereka mengatakan tidak berada di rumah ketika banjir berlaku dan bersedia dengan meletakkan barang-barang penting di atas katil terlebih dahulu kerana dimasukkan ke wad. Saya melihat keadaan mereka sekeluarga belum pulih sepenuhnya kerana kelihatan agak lemah dan duduk meyaksikan kami melakukan kerja-kerja pembersihan setakat yang kami mampu.
        Sekitar 4.10ptg kami selesai membersihkan rumah mereka dan mengucapkan selamat tinggal kepada mereka serta berharap mereka cepat sembuh seperti sediakala. Sebak apabila mendengar mereka mengatakan hanya mampu mengucapkan terima kasih atas bantuan yang kami berikan. Sebelum bertolak pulang ke UPSI, Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UPSI menghulurkan sedikit sumbangan kepada penduduk kampung. Pengalaman ini sangat menyeronokkan bagi saya dan mengharapkan penduduk kampung tersebut menemui jalan untuk mengelakkan kejadian banjir tersebut berulang lagi.

No comments:

Post a Comment