Tuesday 26 March 2013

Baru dan Baharu..


Adakah perkataan baru dan baharu, sama maknanya? Seperti yang kita sedia maklum, ramai yang keliru tentang perkataan baru dan baharu. Menerusi ruangan khidmat nasihat laman Dewan Pustaka dan Bahasa, perkataan baru dan baharu sebagai kata adjektif digunakan dalam konteks rumah baharu, tahun baharu, baju baharu sebaliknya perkataan baru merupakan kata bantu seperti dalam penggunaan ‘baru-baru ini’. Padanan bahasa Inggeris untuk baru adalah just manakala padanan untuk perkataan baharu ialah new. Baiklah, kita telusuri perkataan-perkataan ini mengikut definisi yang tertulis dalam Kamus Dewan Edisi Keempat.  Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), perkataan baru mempunyai sepuluh makna (halaman 131), iaitu : 
  1. Belum(tidak)ada sebelumnya, yang belum lama wujud (dikeluarkan, diterbitkan, dsb): negara-negara baru ; kereta jenis baru ; majalah baru; 
  2. Belum pernah atau belum lama dilaksanakan (dicuba, digunakan dsb); cara-cara baru; 
  3. Belum dipakai lagi; atau belum lama dipakai; basikal baru.
  4.  Belum lama lagi menjadi atau berlaku (bekerja, bertindak, dll) sebagai murid baru; ketua baru, 
  5. Masih segar (belum lama dipetik, ditangkap, dsb) ikan baru, 
  6. moden, angkatan baru; 
  7. Belum berapa lama lagi (dahulu) saya baru datang 
  8. Apabila saja, sesudah : baru digertak, dia sudah lari 
  9. Pada masa itulah, pada ketika tertentu (berikutan dengan sesuatu dll) : seepas saya jelaskan. Baru dia sedar, 
  10. Kelihatan masih cantik atau tidak terjejas dsb ( kerana belum sering digunakan, terpelihara dengan baik, dll)

 Manakala, perkataan baharu mempunyai makna baru (rujuk halaman 105). Jadi, perkataan baharu dan baru ini adalah sinonim. Dalam Ruangan Nukleus menyatakan bahawa perkataan baru dan baharu ini merupakan varian, iaitu dua kata yang sama makna dan dieja secara berlainan sedikit. Antara hujahan lain tentang perkataan baru dan baharu ini, kedua-dua perkataan ini menerima pengguguran ‘ha’ kerana kecenderungan penutur asli bahasa Melayu yang terdapat pada sesuatu perkataan seperti perkataan ‘sahaya’(bahasa klasik) menjadi ‘saya’. Perkataan baharu lebih proaktif digunakan dalam wacana bertulis dan menghasilkan kata terbitan seperti memperbaharui, pembaharuan dan pembaharui manakala dalam konteks lisan pula perkataan baru lebih proaktif. Jadi, kedua-dua perkataan baharu dan baru merupakan dua perkataan yang sama makna. Sekian.

No comments:

Post a Comment