Monday 25 March 2013

Teater Putera Cahaya Bulan


Salam sejahtera pembaca sekalian. Entri pada kali ini saya akan berkongsi tentang pengalaman saya menyaksikan pementasan teater siri jelajah nasional yang bertajuk “Putera Cahaya Bulan”. Teater ini telah diadakan di Panggung Budaya, Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, pada tanggal 22 dan 23 Mac 2013 bermula ada pukul 8.30 malam. Pada pandangan saya, teater ini merupakan pementasan teater yang sangat baik kerana pementasannya mampu menarik perhatian dan membawa penonton bersama-sama menghayati perkara yang ingin disampaikan dalam teater itu. 

         Apa yang ingin saya kongsikan dengan para pembaca adalah berkaitan dengan bahasa yang digunakan dalam teater tersebut. Bahasa yang digunakan dalam teater tersebut adalah bahasa ataupun loghat utara dan sedikit diselang-seli dengan penggunaan bahasa Inggeris. Apa yang saya ingin nyatakan bukan berkaitan keburukan penggunaan bahasa rojak yang digunakan oleh para pelakon dalam teater ini, tetapi berkaitan dengan kehebatan pemilihan bahasa mengikut situasi dalam teater tersebut oleh para pelakon. Pementasan yang berlangsung selama dua jam lebih itu pada saya amat menyeronokkan kerana para pelakon bijak menjiwai watak sungguhpun bahasa yang digunakan adalah loghat utara, tetapi saya mampu memahami dengan baik kerana kebanyakan rakan-rakan saya berasal dari utara. Dialog yang diselang-seli dengan bahasa utara dan bahasa Inggeris tersebut pada saya mempunyai kekuatan yang tersendiri kerana penonton-penonton pada malam itu sangat terhibur. Penggunaan bahasa rojak itu juga diselitkan dengan unsur-unsur humor yang mampu menarik perhatian penonton.

        Jadi, pada hemat saya bahasa rojak boleh digunakan mengikut situasi-situasi tertentu jika penggunaan bahasa tersebut mampu menimbulkan keberkesanan dalam maklumat yang ingin disampaikan. Akan tetapi, penggunaan bahasa rojak dalam keadaan formal tidak boleh digunakan sama sekali kerana ia mampu menjejaskan keaslian bahasa Melayu. Bahasa kita mempunyai keunikkan yang tersendiri dan bersifat dinamik, jadi pengguna bahasa harus berhati-hati apabila menuturkan atau menggunakan bahasa kebangsaan dalam banyak hal, lebih-lebih lagi dalam situasi formal. Kesimpulannya, Penggunaan bahasa rojak boleh digunakan namun penggunaan mesti dikawal agar identiti bahasa kita tidak terjejas lebih-lebih lagi dalam penerapan semangat cintakan bahasa dalam kalangan masyarakat. Bak kata Prof. Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim, 'cinta tidak bermakna benci’ yang bermaksud mencintai bahasa kebangsaan tidak semestinya kita membenci bahasa lain kerana melalui bahasa-bahasa lain juga menyebabkan kita mampu memperoleh ilmu pengetahuan. Oleh itu, rasionalnya dalam isu pengabaian bahasa Melayu, sebagai pengguna bahasa yang bijak, bersama-samalah kita menjaga kedaulatan bahasa kita di samping menguasai bahasa-bahasa lain yang mendatangkan kebaikan kepada kita dalam mencari ilmu. Perbuatan mempelajari bahasa asing tidak menjadi alasan untuk kita mengabaikan bahasa Melayu kerana bahasa Melayu kita sememangnya sudah gah di mata dunia dan tidak mustahil bahasa kita menjadi bahasa ilmu yang diguna pakai seperti bahasa Inggeris pada suatu hari nanti. Sekian.
 


No comments:

Post a Comment