Friday 15 March 2013

Lagu Rojak

Salam sejahtera pembaca sekalian. Semoga kalian sentiasa sihat hendaknya. Kali ini saya akan berkongsi dengan pembaca sekalian berkaitan dengan bahasa rojak yang digunakan dalam media cetak atupun media elektronik. Hal ini kerana acap kali kita melihat bahasa rojak sering digunakan dalam penulisan akhbar, skrip drama atau filem dan dalam lirik lagu.


        Apa yang dimaksudkan dengan bahasa rojak? Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1994:88), bahasa rojak ialah bahasa yang bercampur aduk dari segi penggunaan kata-kata oleh penuturnya dan sebahagiannya dari perkataan Bahasa Melayu dan sebahagian dalam Bahasa Inggeris. Cuba kita lihat bahasa rojak (lagu rojak) yang sedang menular dalam penulisan lirik lagu di negara kita pada masa ini. Apabila memperkatakan perihal lirik lagu secara tidak langsung irama atau lagunya akan dikaitkan juga kerana irama dan lirik atau lirik dan lagu sememangnya tidak dapat dipisahkan.

       Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengarahkan semua pengendali stesen swasta di negara supaya memastikan semua lagu yang disiarkan tidak termasuk dalam Senarai Lagu yang Tidak Boleh Disiarkan. Antara lagu rojak yang tidak diluluskan siarannya adalah lagu Seksis dan lagu Diva. Pengharaman lagu Seksis contohnya, terdapat penggunaan istilah lady driver dalam ayat Bahasa Melayu. Frasa ini sepatutnya tidak digunakan dalam ayat Bahasa Melayu dan jika ingin digunakan perlulah digantikan dengan padanannya dalam Bahasa Melayu, iaitu pemandu wanita. Judul lagu ‘Seksis’ juga tidak ada makna, baik dalam Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Melayu.

       Justeru, penggiat seni seharusnya memikirkan tanggungjawab sosial mereka kepada masyarakat kerana karya yang dihasilkan mampu mempengaruhi dan memberikan kesan kepada masyarakat khususnya generasi muda. Isu lagu rojak, walaupun pada pandangan sesetengah orang merupakan isu yang kecil dan remeh, jika terus dibiarkan tanpa kawalan boleh merosakkan bahasa ibunda kita.

       Penggunaan bahasa rojak dalam lirik bukan setakat menghasilkan lagu rojak tetapi turut merendahkan martabat bahasa kebangsaan dan akan menyebabkan kita kehilangan identiti bangsa dan budaya. Gubahan lirik lagu adalah satu kaedah berbahasa dan seharusnya digunakan sebagai ruang mengungkapkan fikiran dan budaya bangsa Malaysia.

      Oleh hal sedemikian, penggiat seni atau pihak-piak yang terlibat seperti penulis lirik, penggubah dan penerbit disarankan agar sentiasa merujuk terlebih dahulu lirik lagu yang dihasilkan oleh mereka kepada pihak yang arif tentang bahasa. Banyak pihak yang boleh dirujuk untuk menyemak penggunaan bahasa dalam lirik lagu, termasuklah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) agar karya yang dihasilkan mengekalkan keaslian bahasa Melayu dan menjadi wadah untuk memartabatkan bahasa kita kepada masyarakat ataupun kepada dunia luar.

No comments:

Post a Comment