Wednesday 3 April 2013

Pertembungan Bahasa


     Salam sejahtera semua pembaca yang dihormati sekalian. Entri saya hari ini akan membincangkan tentang kesan pertembungan bahasa terhadap bahasa Melayu. Pertembungan bahasa ini boleh terjadi daripada pelbagai faktor misalnya migrasi, nasionalisme, imperialisme, dan sebagainya. Pertembungan bahasa berlaku dalam bahasa Melayu kerana keperluan menghadapi dunia moden pada zaman sekarang. Bahasa Melayu bersifat dinamik dan mampu menerima pengaruh asing untuk menyampaikan sesuatu perkara atau ilmu. Contohnya, dalam bidang sains dan teknologi, penyerapan unsur bahasa asing telah digunakan dengan menterjemah istilah-istilah bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu untuk menyampaikan ilmu sains dan teknologi tersebut.

    Baiklah, saya ingin membuka persoalan kepada para pembaca sekalian, perkara apa yang bakal terjadi sekiranya kita sebagai penutur natif bahasa Melayu terikut-ikut dengan bahasa asing dalam kehidupan seharian? Saya ambil contoh mudah, zaman sekarang, kita banyak menggunakan khidmat pembantu rumah dari Indonesia untuk membantu menguruskan kerja rumah dan mengasuh anak-anak. Dalam tugas mengasuh anak-anak, semestinya pembantu rumah tersebut akan menggunakan bahasa Indonesia untuk berkomunikasi dengan anak-anak kita. Perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana anak-anak kecil khususnya, mudah terpengaruh dengan percakapan orang dewasa dan kekerapan bergaul dengan orang dewasa tersebut akan mempengaruhi pengalaman literasi kanak-kanak tersebut. Bayangkan, jika anak-anak kita terpengaruh dengan bahasa Indonesia yang dituturkan oleh ‘bibik’ di rumah sehingga terbawa-bawa dalam penulisan di sekolah mahupun pertuturan? Sudah pasti, bahasa Melayu kita akan dicampur adukkan dengan bahasa Indonesia  kerana kanak-kanak tersebut mempunyai pengalaman literasi yang sedemikian. Hal ini merencatkan pemerolehan bahasa baku dalam kalangan mereka. Perkara ini menyukarkan guru-guru di sekolah untuk menyampaikan maklumat dalam pembelajaran kerana kemungkinan pemerolehan bahasa kanak-kanak tersebut mungkin berbeza dengan pemerolehan bahasa kanak-kanak yang bertutur menggunakan bahasa baku di rumah. Seharusnya, perkara ini dipandang berat oleh para ibu bapa untuk menyemai semangat cintakan bahasa kebangsaan dalam sanubari anak-anak untuk memastikan mereka fasih berbahasa Melayu.

    Pertembungan bahasa mempunyai dua kesan, iaitu kesan positif dan kesan negatif. Kesan positif dapat dilihat melalui perkembangan bahasa Melayu. Hal ini dapat dilihat melalui pembangunan dunia teknologi di negara kita yang menyebabkan berlakunya pertambahan perbendaharaan kata dalam bahasa Melayu. Kesan negatif pula dapat dilihat melalui keaslian bahasa Melayu. Pengaruh bahasa asing tidak dinafikan sedikit sebanyak menyebabkan bahasa Melayu baku kita dicampur aduk sehingga berlakunya percemaran bahasa atau bahasa rojak. Bahasa rojak boleh menjatuhkan martabat bahasa kita kerana bahasa kita akan terhakis identitinya secara perlahan-lahan.

   Akhir kata, sebagai warganegara yang bertanggungjawab kita harus mempunyai semangat cintakan kebangsaan yang menebal dalam diri. Jika kita prihatin dan mencintai bahasa kita nesaya kita tidak akan membiarkan bahasa kita dipengaruhi oleh bahasa-bahasa lain yang mampu menghapuskan keaslian bahasa kita suatu hari nanti. Perlu dijelaskan, salah satu medium penjajahan adalah melalui bahasa dan jangan biarkan kita dijajah dengan bahasa asing sehingga melupakan asal-usul bahasa kita sendiri. Sekian.

No comments:

Post a Comment